پزشکی شخصی
۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ساعات کاری
۱۶ بهمن ۱۳۹۶

چه گروهی به مشاوره ژنتیک احتیاج دارند

مرکز مشاوره ژنتیک بنیاد واقع در ساختمان آزمایشگاه سلاله خدمات مشاوره ژنتیک را با تعرفه حتی کمتر از مصوبه بهزیستی ارایه میدهد

مشاوره ژنتیک    

یک فرایند اموزشی است که به افراد مبتلا یا در معرض خطر کمک می کند ؛ که درمجموع یکسری اطلاعات مفید درخصوص بیمارهای ژنتیکی ، نحوه به ارث رسیدن ، میزان خطر ابتلا فرزندان ، درصد ریسک ازدواج های فامیلی ، راه های پیشگیری و…

معمولا جلسه مشاوره ژنتیکی با توضیح در خصوص بیماری آغاز شده ، سپس سیر بیماری ، پیش آگهی و خطر تکرار بیماری درنهایت راه انتخابی جهت درمان به بحث گذاشته می شود. مشاوره ژنتیکی به خصوص در مواردی که ازدواج فامیلی صورت میگیرد بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه در اغلب موارد نتیجه مشاوره موجب اطمینان بیشتر و رفع باورهای نادرست میگردد.

یک جلسه مشاوره ژنتیک 20-60 دقیقه زمان می برد و  تنهاحدود 10تا15 درصد از مراحعین به انجام ازمایش نیاز دارند .

مشاوره ژنتیک میتواند  شامل:

  1. مشاوره قبل از ازدواج
  2. مشاوره قبل بارداری
  3. مشاوره جهت انواع بیماری های ژنتیکی
  4. مشاوره سرطان
  5. و غیره ….


 

موارد مطرح شده در جلسات مشاوره ژنتیک :

پرسیدن یکسری سوالات از جمله اطلاعات شخصی ، سابقه بیماری در فرد یا خانواده

ارزیابی اطلاعات پزشکی ،ازمایش های قبلی ، مدارک پزشکی و ظاهر بیمار

تهیه شجره خانوادگی

محاسبه ی خطر تکرار بیماری در فرزندان آینده

توضیح درخصوص راه های تشخیصی در بارداری های بعدی وتشخیص قبل تولد

آموزش خانواده ،حمایت و پیگیری جواب ازمایش ها

 

 

 

خطر بروز بیماری های ژنتیکی در ازدواج فامیلی

ازدواج بین دونفر که بایکدیگر خویشاوند بوده ازدواج فامیلی محسوب می شود که ژن های مشابه را از اجداد به ارث می برند . بعضی افراد به اشتباه فکر میکنند درصد ابتلا به بیماری ژنتیکی فرزندان افرادی که پسرعمو ودخترعمو هستند بیشتر از پسرخاله و دخترخاله می باشد و این یک باور اشتباه می باشد و درصد ابتلا به بیماری ژنتیکی در فرزندان هردو نوع ازدواج خویشاوندی یکی می باشد؛ حالا اگر این ازدواج دوطرفه باشد یعنی هم پسرعمو دخترعمو و هم پسرخاله دخترخاله باشند تشابه ژنتیکی انها 25درصد است و پرخطر ترین نوع ازدواج می باشد.

بیماری‌های ژنتیکی از جمله معلولیت ها ناشنوایی، نابینایی و عقب‌ماندگی ذهنی در کشور ما به علت ازدواج‌های فامیلی از شیوع بالاِیی برخوردارند.

بهتر است مشاوره ژنتیک ، قبل از به وجود آمدن علاقه بین زن و مردی که تصمیم به ازدواج دارند، انجام شود تا عاقلانه ترین تصمیم را با راهنمایی های مشاوره ژنتیک بگیرند.

 

بعضی افراد راجع به یکسان بودن گروه خونی می پرسند و با ازدواج فامیلی اشتباه میگیرند :

اگر دو نفر که می خواهند با هم ازدواج کنند، گروه خونی  مشابه داشته باشند، از نظر ژنتیکی هیچ منعی  برای ازدواج وجود ندارد اما ازدواج هم خون  یعنی ازدواج بین دو فرد خویشاوند ، باعث می شود که خطر بروز بیماری های ژنتیکی در فرزندان بیشتر شود.

 

 باور غلط اینکه عقد پسر عمو، دختر عمو را در آسمان بسته اند!» «ازدواج فامیلی، مطمئن تر است»…

این مدل حرفهارا زیاد می شنویم ولی تمام شیرینی ازدواج های فامیلی  با تولد فرزندانی که نقایص ژنتیکی دارند، تلخ خواهد شد. با یک مشاوره ژنتیکی ساده می توان ازآن جلوگیری کرد.

با انجام مشاوره ژنتیک می توانید،  محاسبه و ارزیابی کنید که چند درصد ممکن است فرزندانتان با نقایص ژنتیکی به دنیا بیایند.

 

 

چه کسانی لازم است حتما به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند:

  • اگر می خواهید با فامیل ازدواج کنید قبل از تصمیم به ازدواج باید مشاوره ژنتیک انجام دهید. زیرا درصد بالایی از فرزندان حاصل از ازدواج فامیلی به بیماری ژنتیکی مبتلا می شوند.
  • اگریکی از بستگان نزدیکتان عقب مانده است! یا اگر در خانواده شما کودکانی به دنیا آمده اند که هنگام تولد نقایصی ظاهری مثل بزرگی سر ، شکاف لب و… داشته اند
  • اگر سقط های مکرر داشته اید و یا نوزادتان در همان روزهای نخست فوت کرده است.
  • اگر برای بارداری سن شما بیشتر از 35 سال است
  • اگر پزشک به شما بگوید که شما در خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی هستید.
  • ویا یک سرطان  ویا سرطانهای خاصی به تکرار در  افراد فامیل دیده شده است  و یا سن مبتلا به سرطان خیلی کمتر از سن مورد انتظار است

 

.   

1

دیدگاه ها بسته شده است