تعرفه های آزمایش
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
مسابقه مسابقه مسابقه ی داستان نویسی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

یک روز پاییزی…

در یک روز پاییزی برای انجام یکسری از آزمایشات مورد نیاز پایان نامه در دانشگاه تهران ،درخواست یک ماشین از آژانس نزدیک دانشگاه محل تحصیل خودم کردم.

 

نمونه ای های مورد نیاز خودم را به همراه وسایل مورد نیاز برداشتم و راهی دانشگاه تهران شدم.

 

بعد از انجام آزمایشات ،از یک آژانس نزدیک دانشگاه تهران مجددا درخواست ماشین کردم و ازشون خواهش کردم تا هر چه سریعتر یک ماشین بفرستند تا نمونه ها و مواد من خراب نشوند و هر چه سریع تر مواد را به دانشگاه برگردونم.

بیرون دانشگاه منتظر ماشین ایستادم مدت زمان زیادی نگذشته بود که دیدم یک پراید مشکی روبروم ایستاد وبا تعجب به وسایلی که در دستم بود نگاه کرد و پرسید شما درخواست ماشین کردید؟ پس از تایید من کمک کرد وسایل را داخل ماشین قرار دادیم و راه افتادیم .

هنوز مدت زمان زیادی از حرکت ماشین نگذشته بود  که راننده شروع کرد به صحبت کردن و ازم پرسید: اشکال نداره چندتا سوال علمی از شما بپرسم .منم با تردید گفتم اشکال نداره بفرمایید.

 

 

گفت رشته شما چیه؟ گفتم ژنتیک

گفت راستش رو بخواید من از روی وسایلی که دستتون بود و این که عجله داشتید برای رسوندنشون حدس زدم که باید در این زمینه ها فعالیت کنید.

واقعیتش اینه که مدت هاست یکسری سوالات در ذهنم ایجاد شده که نمیدونم چطوری میشه جوابشون رو پیدا کنم .مخصوصا اینکه هر روز خبری رو در مورد ژنتیک می شنوم انگاری خیلی تو جهان اهمیت داره که انقدر برای همه مهم شده .من و همسرم در زمینه های هنری فعالیت داریم و هر از گاهی هم در آژانش فعالیت می کنم و کلا از رشته های علوم تجربی و ژنتیک فاصله داریم.برای همین تعداد زیادی سوال داریم که بی پاسخ مونده ،اشکال نداره تعدادیش رو از شما بپرسم؟

گفتم خواهش می کنم بفرمایید.

پرسید ماده ژنتیک یا ماده وراثتی یا چی بود کروووموزم یا دی ان آ درست می گم ؟؟؟؟؟   (وای خدای من) اینا چی هستن؟من همیشه نمی فهمم اینا چین و تفاوتشون رو نمی فهمم برا همین گیج میشم

 

راستش اولش خندم گرفت ولی فکر که کردم دیدم خوب حق داره اینهمه اصطلاحات آدم رو گیج می کنه.گفتم راستش همه این هایی که اسم بردید همشون اشاره به یک چیز دارن ولی با توجه به این که سلول در چه حالتی باشه اسمشون فرق داره فقط شما کافیه بدودنید که  همه ی انسانها یک ماده وراثتی دارند و تفاوتهایی که در این ماده وراثتی وجود داره باعث اختلاف در افراد مختلف میشه. متوجه شدید؟

با تعجب بهم نگاه کردم معلوم بود هنوزهم جواب سوالاتش رو نگرفته!

گفتم اجازه بدید بیشتر توضیح بدم، بدن همه موجودات از واحد هایی به نام سلول تشکیل شده مثل آجرهای ساختمان این واحدها یا همون سلولها روی هم قرار می گیرن .

هر سلول دارای یک هسته است  مثل تخم مرغ که یک زرده تخم دارد هر سلول هم یک هسته دارد.داخل این هسته ماده ی ژنتیکی قرار دارد که که درهم پیچیدست مثل کلاف کاموا. ماده وراثتی (DNA) داخل سلول هم مثل کلاف کاموا ست که تا زمانی که سلولها شروع به تقسیم نکرده باشد.

زمانی که سلول شروع به تقسیم میکند این ماده وراثتی شروع به فشرده شدن می کند زمانی که ماده وراثتی فشره می شود به آن کروموزم می گوییم

 

پرسیدم جواب سوالتون رو گرفتید ؟ با خنده گفت بله

پرسید نمیشه این ماده وراثتی رو برای هر کسی به دلخواه تغییر بدیم هر جور خواست همونطور بشه؟؟؟

گفتم نه نمیشه تغییر داد این ماده وراثتی به ارث رسیده و در همه سلولهای ما یکجوره و قابل تغییر نیست.

اینبار پرسید نمیشه ماده وراثتی رو تغییر داد و موجود جدیدی رو اختراع کنیم؟یا نه اصلا نمیشه دوباره دایناسورها رو ایجاد کنیم با تغییرات ماده وراثتی ؟

گفتم نه متاسفانه نمیشه اخه به این راحتی ها نیست

گفت بیماری ژنتیک چیست این رو توضیح بدید؟بیماری ژنتیکی بیماری هستش که به خاطر اشکالتی که در ماده ژنتیم به وجود میاد ایجاد میشه.

راستش هم از حرفاش خندم گرفته بود و هم بهش حق میدادم.برای همین بهش گفتم واقعیتش شما حق دارید سوالای شما زیاد هست و وقت کم، ولی کمکی که می تونم به شما بکنم این هستتش که من در یک بنیاد خیریه ژنتیک در تهران فعالیت می کنم  که یکی از اهدافش آموزش ژنتیک  به زبان ساده برای عموم افراد جامعه هست این بنیاد سایتی به آدرس    http://geneticsfound.com/  و همینطور آدرس سایت آزمایشگاه سلاله http://solalelab.ir که بروشورهایی را در زمینه ژنتیک و بیماری های ژنتیکی دارد که میتونید از سایت  بروشورها رو دانلود و مطالعه کنید و همینطور می دونید خودتون وخانواده و دوستانتون به صورت دسته جمعی جمع بشید و در این کلاسهای بنیاد به صورت رایگان شرکت کنید و جواب تمام این سوالات و سوالات دیگر خودتون رو بگیرید.

آدرس بنیاد ژنتیک و آزمایشگاه ژنتیک:

تهران، میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان وصال، پایینتر از بیمارستان آریا،بعد از موسسه مالی و اعتباری کوثر، پلاک،117 ساختمان وصال، طبقه 3، واحد 5

کد پستی 1393845944 

تلفن 02188390324 

نمابر02188390275 

 

 1

دیدگاه ها بسته شده است