نیاز به مشاوره درموارد سقط مکرر،ناباروری و نازایی

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
سندرم Xشکننده
۳۰ بهمن ۱۳۹۶

نیاز به مشاوره درموارد سقط مکرر،ناباروری و نازایی

سقط مکرر و ناباروری

حتما شما که این مطلب را مطالعه می کنید  نگران سقط های مکررتان هستید . سقط مکرر بسیار دردناک وغم انگیز و بار عاطفی و جسمی سنگینی را به همراه دارد. آنچه که باعث بهبودی وضعیت میباشد تشخیص علت این سقط های مکرر است. میتوان با آگاه سازی افراد درباره علم ژنتیک و مشاوره ژنتیک اقداماتی را جهت پیشگیری و کاهش ناباروری و سقط های مکرر انجام داد.در گذشته علت سقط هایی مکرر یک معمای حل نشده بود ولی در حال حاضر با روش های جدید میتوان نمونه های سقط را مورد بررسی قرار دهیم و علت این سقط را مشخص کنیم و از نگرانی خانواده ها بکاهیم. علت های مختلفی می تواند در سقط مکرر دخیل باشد و زوج درگیر با این مسئله میتوانند از پزشک بخواهند تمام این عوامل را بررسی کند. آگاهی زوجین در این امر کمک بسیاری می کند .

چه افرادی جزو افراد سقط کننده مکرر می باشند؟

افرادی که دو بار یا بیشتر، از دست رفتن حاملگی در سه ماهه اول یا ابتدای سه ماهه دوم را تجربه کرده باشند جزو سقط های مکرر می باشند ؛ 25 درصد از حاملگی های شناخته شده منجر به سقط می شود که از این میان کمتر از 5 درصد زنان دو بار سقط متوالی و فقط یک در صد آنان سه سقط یا بیشتر را تجربه می کنند. در بیشتر موارد، سقط به‌ صورت تصادفی رخ می‌دهد. دلایلی مانند اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و سن بالای مادر برای سقط مکرر شناخته شده است.

چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟

سن زیاد مادر

مشکل کروموزومی در خون مرد یا زن یا هر دو

مشکل کروموزومی در اسپرم مرد یا تخمک زن.

موتاسیون فاکتور های انعقادی خون.

آناتومی غیر طبیعی رحم زن.

دیابت کنترل نشده در زن

مشکل تیروئیدی در زن.

استرس وافسردگی شدید در زن.

مشکل هورمونی در زن.

بعضی بیماری های قلبی یا کلیوی در زن.

آندومتریوزیز در زن که معمولا همراه سیکل های قاعدگی نامنظم ودردناک میباشد.

مصرف مشروبات الکلی ومواد مخدر در زن ومرد.

بیماران سرطانی تحت درمان (شیمی درمانی وپرتو درمانی )

علل ناشناخته

 

شایع ترین دلیل برای سقط جنین سه ماهه اول وجود یک نقص ژنتیکی در جنین است. در واقع این یک مکانیسم طبیعی بدن است که از بدنیا آمادن جنین دارای نقص ژنتیکی جلوگیری میکند.

برای کسانی که سقط های مکرر داشتن چه اقداماتی انجام میدهید؟

در ابتدای امر لازم است به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و با راهنمایی و درخواست آزمایش ژنتیک لازم به بررسی کروموزوم های هردو یعنی خانم و آقا باهم می پردازند اگر مشکل مشخص نشد ، دکتر مشاور آزمایش ژنتیک دیگری را درخواست میکند.

 

علل و عواملی که می تواند این مسائل و مشکلات را ایجاد کند می تواند محیطی، ژنتیکی و یا تلفیقی از هر دو عامل باشد.

آیا سقط مکرر به علت نقص ژنتیکی در زنان است یا مردان هم دخیل هستن؟

در چندین سال اخیر روش های متعددی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری مشخص شده است که با استفاده از آن تقریبا 65 درصد از زوج های نابارور صاحب فرزند سالم شده اند.

مشکلات  ژنتیکی و سقط های مکرر هردو زوج را تهدید میکند از جمله عوامل ژنتیکی که باعث ناباروری در مردان می شود ساختار ژنتیکی معیوب DNA اسپرم، جهش‌های ژنتیکی که فرآیند تولید اسپرم را تحت تأثیر قرار می‌دهند و  برخی بیماری‌های ارثی که باعث ناباروری می‌شوند.

و همچنین ناباروری در زنان به عواملی چون، اختلال در تولید تخمک در تخمدان  ،  ناتوانایی تخمک در بارور شدن و لقاح  ، عدم توانایی حرکت در لولۀ فالوپ  ، جنین شکل گرفته توانایی نفوذ در جدارۀ رحم را نداشته باشد و یا جنین در رحم باقی نماند ، بستگی دارد.

بدان و آگاه باش با انجام مشاوره ژنتیک و آزمایش های ژنتیکی می توان درصد وقوع سقط های مکرر را به حداقل رساند.

 

زوجین محترم هرگونه سوالی درباره ی مشکلات سقط و ناباروری و یا سایر مشکلات ژنتیکی خود را ،  به صورت آنلاین در سایت solalelab.ir و یا با گرفتن وقت جهت جلسه مشاوره ژنتیک از مرکز مشاوره ژنتیک ما بپرسید.1

دیدگاه ها بسته شده است